piątek, 22 października 2010

`bicia gitarowe


Bardzo częstym pytaniem i problemem, z jakim spotykają się początkujący gitarzyści jest dobranie odpowiedniego bicia do danej piosenki.
W szczególności, aby poprawnie zagrać akompaniament do utworu trzeba wiedzieć:
  • jaki chwyt złapać
  • w którym momencie chwyt zmienić
  • w jakim tempie i ile razy uderzyć w struny
  • kiedy uderzyć w struny od góry, a kiedy od dołu
Pamiętam, że ja też miałem kiedyś z tym olbrzymi problem. Kiedy patrzyłem na czyjąś grę to było to dla mnie tylko jedno równe machanie ręką z góry na dół i z powrotem, nie dało się w żaden sposób z tego wywnioskować bicia.
Ponadto, każdy bardziej doświadczony gitarzysta mówił mi, żebym biciem się nie przejmował, tylko bił tak jak chcę, a będzie dobrze. Oczywiście nie było (znasz to skądś?). Rozpaczliwie poszukiwałem piosenek z dokładnie rozpisanymi uderzeniami chwytów, jak również tekstów z zaznaczonymi nad tekstem momentami ich zmiany.
Na domiar złego w całym tym znoju w samouczkach gitarowych na temat bicia były tylko przeróżne sposoby bicia, różne rytmy, walczyki, beguiny i inne takie, które wcale mi nie pomagały i w życiu mi się do niczego nie przydały, nie będę więc tutaj takiej listy podawał.
Jeżeli Ty również zmagasz się z biciem to wiedz, że jest to całkowicie normalne na początku.
Przyswój sobie na początek parę faktów na temat bicia:
  • do każdej piosenki bicie może być różne, każdy gitarzysta może ją zagrać trochę inaczej, dodając coś od siebie,
  • bardziej istotne od dokładnego odwzorowania bicia jest zmienianie chwytów w odpowiednich momentach,
  • nie ma jednego uniwersalnego bicia, które możesz wykorzystać najczęściej i będzie pasowało do większości utworów.
Moim zdaniem (i wiele osób z pewnością to potwierdzi) jedynym sposobem na opanowanie bić gitarowych do Twoich ulubionych piosenek jest opanowanie ich ze słuchu.
Aby to zrobić musisz wyłapać w których momentach zmieniają się chwyty gitarowe, określić jaki jest rytm piosenki, określić uderzenia, oraz rozróżnić, czy dane uderzenie nastąpiło w górę (od struny najcieńszej do najgrubszej - ▲) czy w dół (od struny najgrubszej do najcieńszej - ▼).
Wiem, że to dużo i na początku będzie trudno, dlatego aby Ci pomóc proponuję na początek zacząć od piosenek z prostym biciem i łatwymi zmianami chwytów, aby coś Ci już zaczęło wychodzić i później było już tylko łatwiej.
Najlepiej więc wybrać na początek takie piosenki, w których bicie dla każdego chwytu jest całkowicie identyczne, natomiast chwyty są w miarę proste i każdy gra się tyle samo czasu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz